اسپرانتو زبان فرا ساخته
نوشته شده توسط : maryam

زبان اسپرانتو

زبان اسپرانتو یک زبان فراساخته است که با هدف ایجاد یک زبان مشترک جهانی در سال ۱۸۸۷ توسط لودویک زامنهوف ابداع شد. این زبان دستور زبان بسیار ساده، منطقی و بی‌استثنا دارد تا یادگیری و استفاده از آن برای گویشوران همهٔ زبان‌ها آسان باشد.

برخی از قواعد گرامری زبان اسپرانتو عبارتند از:

- الفبای اسپرانتو شامل ۲۸ حرف است که هر کدام فقط یک صدا را نشان می‌دهند. حروف ĉ, ĝ, ĥ, ĵ, ŝ و ŭ حروف خاص این زبان هستند.

- پایانه‌های واژگان نشان‌دهندهٔ نقش دستوری و هویت واژه در جمله هستند. برای مثال، پایانه o نام‌ساز، پایانه a صفت‌ساز و پایانه e قیدساز هستند.

- مشتق‌سازی واژگان با استفاده از پیشوندها و پسوندها انجام می‌شود. برای مثال، پسوند in مؤنث‌کننده و پیشوند bo رابطهٔ سببی‌ساز است.

- ترکیب واژگان با قرار دادن ریشه‌های واژگان کنار هم صورت می‌گیرد. بخش اصلی ترکیب، بخشی است که در آخر قرار دارد.

- افعال در زبان اسپرانتو بی‌قاعده نیستند و فقط شش پایانه دارند که برای بیان تمام زمان‌ها، حالت‌ها و شخص‌های مختلف کافی است. پایانه‌های افعال عبارتند از: as (حال ساده)، is (گذشته ساده)، os (آینده ساده)، us (حالت شرطی)، u (حالت فرمان) و i (حالت نام‌مصدر).

- جملات در زبان اسپرانتو با توجه به ترتیب کلمات ساخته می‌شوند. ترتیب کلمات در جملات ساده معمولا فعل-فاعل-مفعول است.

زبان اسپرانتو

چه کسانی از زبان اسپرانتو استفاده میکند؟

گویشوران زبان اسپرانتو افرادی هستند که از این زبان به عنوان زبان میانجی جهانی استفاده می‌کنند. تعداد دقیق گویشوران این زبان مشخص نیست، اما برآوردهای مختلفی وجود دارد. برخی منابع تعداد گویشوران اسپرانتو را بین ۱۰۰ هزار تا ۲ میلیون نفر برآورد می‌کنند.همچنین حدود هزار نفر اسپرانتو را به عنوان زبان مادری آموخته‌اند.گویشوران اسپرانتو در تمام کشورهای جهان وجود دارند و در بسیاری از کشورها انجمن‌های ملی اسپرانتو فعال هستند. گویشوران اسپرانتو با هم از طریق رسانه‌های مختلف، مثل رادیو، تلویزیون، نشریات، کتاب‌ها، فیلم‌ها، موسیقی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در ارتباط هستند. همچنین گویشوران اسپرانتو در سطح جهانی یا منطقه‌ای جلسات و کنگره‌های مختلف را برگزار می‌کنند تا با هم دیدار کنند و به تبادل فرهنگی و آموزش بپردازند.

چطور می‌توانم با گویشوران اسپرانتو در ارتباط باشم

برای ارتباط با گویشوران اسپرانتو راه‌های مختلفی وجود دارد. می‌توانید از طریق رسانه‌های مختلف، مثل رادیو، تلویزیون، نشریات، کتاب‌ها، فیلم‌ها، موسیقی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی با آنها در تماس باشید. می‌توانید با سایر گویشوران اسپرانتو بوسیله تلگرام یا واتس اپ تماس بگیرید. می‌توانید به کاتالوگ اسپرانتو و سایر منابع دسترسی پیدا کنید و از بین چند هزار کتاب، انتخاب کنید. همچنین می‌توانید در جلسات و کنگره‌های مختلف که در سطح جهانی یا منطقه‌ای برگزار می‌شود شرکت کنید و با گویشوران اسپرانتو از دهها کشور جمع شوید. بزرگترین رویداد اسپرانتویی کنگره جهانی است که هر سال در طول یک هفته، هزاران شرکت کننده را به هم می‌پیوندد.





:: بازدید از این مطلب : 314
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: